Begin januari 2007 namen we een eerste proefrit met de nieuwe snelle verbinding tussen Maastricht en Brussel (via Luik) met de hogesnelheidsintercity aangeduid met "IC-O" in België en met "Maastricht-Brussel-Express (MBE)" in Nederland. Die eerste proefrit verliep verre van vlekkeloos. Wij besloten echter niet bij de pakken neer te zitten, maar deze nieuwe verbinding een herkansing te gunnen, welke plaatsvond op donderdag 22 maart 2007, waarvan hier de resultaten.
Historique |
Laten we beginnen eerst wat problemen op te sommen die we tegen kwamen bij onze eerste testrit (zie hier voor het totaalverslag):
<1> Bij het kopen van de tickets waren de voordeeltarieven niet uitprintbaar;
<2> Het kopen van een ticket aan de vastgestelde (verlaagde) prijs in een NS-automaat was niet mogelijk;
<3> De trein diende de bestaan uit een serie-13 locomotief met I-11 rijtuigen zodat deze met 200 km/h over de HSL kan tussen Luik en Brussel;
<4> De trein had regelmatig te kampen met forse vertragingen in beide richtingen.
Aan al deze vier punten is de afgelopen tijd door de NMBS (de Belgische Spoorwegmaatschappij) hard gewerkt. Zo werd voor punt <1> met de NMBS contact opgenomen, waarna ons werd medegedeeld dat er sprake was van een technische fout in het reserveringssysteem en dat dit nu opgelost zou zijn. Ook betreffende punt <2> werd door de NS (met enige tegenzin) één en ander aangepast.
Als frequent treinreiziger leek het een goed idee om nu eens voor "de herkansing" te gaan. En dus... le IC-O Maastricht-Bruxelles aller-retour, le ratrappage ! |
|
Stap 1: kopen van kaartjes |
Waar het begin januari 2007 al meteen mis ging, gaat het nu goed. Via de internetsite van de Belgische Spoorwegen kopen we een ticket voor het jongere en excursion tarief. Wel valt op dat het reguliere (normaal) tarief enkele tientallen eurocenten duurder is geworden. De voordeeltarieven 'excursion' en 'jongere' zijn gelijk gebleven in prijs.
We kopen de tickets met een creditcard en kiezen voor de zogenaamde homeprint: men krijgt een link naar een .pdf-bestand dat men zelf kan afdrukken. Hier beneden is te zien hoe dat er dan uitziet (1 A4 per enkele rit).
|
|
Stap 2: men neme de trein |
22 Maart 2007 om 11h07: de IC-O te Maastricht (dit keer netjes bestaande uit een serie-13 locomotief met 9 rijtuigen type I-11) zet zichzelf in beweging richting Visé, de eerstvolgende halteplaats (Eijsden is sinds de komst van de IC-O uit de dienstregeling geschrapt en gesloten). Na Visé stopt de trein nog in Bressoux (een voorstad van Luik) en te Luik-Guillemins, het hoofdstation van de stad, dat nog steeds in aanbouw is (bouwsel van de Spaanse architect Santiago Calatrava). Na Luik-Guillemins zetten we koers richting Brussel waar me met een aardige snelheid (200 km/h) heen racen over de HSL 2 Luik-Leuven. Ook station Leuven rijden we met volle vaart voorbij (in tegenstelling tot de IC-A van Eupen naar Oostende die óók over deze HSL gaat, maar wél te Leuven stopt). Over het 4-sporige stuk van Leuven gaat het via Zaventem naar Brussel. Te Brussel stopt de IC-O in Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid (Midi). De trein heeft over de gehele lijn een kleine vertraging van c.a. 10 minuten. Waar deze vetraging vandaan kwam is onduidelijk, in ieder geval vetrokken we al iets te laat uit Maastricht en dat is langzaam steeds een beetje meer geworden. Dit is overigens geen fijn nieuws voor mensen die in Luik op de Thalys richting Parijs willen stappen, want in Luik heb je maar 10 minuten overstaptijd. "Gelukkig" heeft de Thalys uit Keulen en Aken bijna altijd een beetje vertraging, waardoor iets meer speling ontstaat, maar dat is uiteraard geen gegeven om op te rekenen... |
|
De balans |
Ook de terugrit van 18h24 te Brussel-Zuid naar Maastricht verliep prima. Deze keer reed de trein wel punctueel. Zo kunnen we het volgende concluderen:
<1> Het kopen van kaartjes via internet gaat nu prima, het systeem is duidelijk en handelt de gehele reservering keurig af.
<2> Er is geconstateerd dat het mogelijk is kaartjes in de NS-automaat te kopen. Wel blijft de NS in zijn kinderachtige rol en 'verstopt' het kaartje onder 'actietarieven' (in plaats van gewoon onder 'België'). Voorts kan in een NS-automaat alleen het volle tarief à € 17.50 per enkele reis worden gekocht. Het blijft dus echt nodig via internet je ticket te kopen als je wilt profiteren van een voordeeltarief.
<3> De trein bestaat nu netjes uit een serie-13 locomotief met 9 rijtuigen van het type I-11. Deze configuratie is noodzakelijk om over de HSL 2 Luik-Leuven te mogen rijden, geen enkele andere trein (los van de THALYS en de ICE) mag over deze lijn. Er hangt tevens mee samen dat een beter comfort is gegarandeerd voor de reiziger.
<4> De punctualiteit is sterk verbeterd. De monstervertragingen van een half tot een heel uur zoals in het begin af en toe plaatsvond, komen nu niet meer voor. Wel blijft het oppassen geblazen met de korte overstaptijd te Luik-Guillemins voor de Thalys richting Brussel en Parijs: de marge van 10 minuten is soms gevaarlijk krap!
Verdere punten van mogelijke verbetering:
- De NS moet ons inziens ophouden met kinderachtig zijn. Ze moeten gewoon het volledige tarievengamma aanbieden in de automaat voor de IC-O, zodat ook mensen die minder thuis zijn in de internetwereld ook kunnen profiteren van voordeeltarieven;
- Het is een jammerlijke zaak dat na 's avonds 18h00 zowel vanuit Maastricht als vanuit Brussel geen IC-O meer rijdt. Dat het reizigersaanbod 's avonds minder is, is duidelijk, maar het zou beter zijn de frequentie dan terug te schroeven naar 1x per 2 uur in plaats van deze helemaal tot 0 te reduceren;
- De IC-O ook in het weekend laten rijden. Reizigers die in het weekend een uitje willen maken naar Brussel of een andere bestemming via Luik, zijn nog altijd gedoemd de beruchte "boemel" te nemen;
- Het is ons inziens nog altijd een gemiste kans om de Thalys die als begin- en eindpunt Luik-Guillemins niet door te laten naar Maastricht. Het gaat hier om de Thalys 9412 (vertrek Luik 07:52, aankomst Parijs 10:05) en Thalys 9457 (vertrek Parijs 18:55, aankomst Luik 21:08). Een vertrektijd van 07:30 te Maastricht en een aankomst te Maastricht om 21:30 is realiseerbaar en zou reizigers uit Limburg dagelijks een overstapvrije verbinding bieden naar Brussel en Parijs vanuit Maastricht. Het tarievengamma van Thalys is immers wél al bestaand... |
|
Er is veel verbeterd en de IC-O kan nu uitgroeien tot een sterke internationale verbinding. De verbinding heeft een groot potentieel, maar om dit potentieel waar te maken zal er nog heel wat "water de Maas af moeten". Er dient meer reclame te worden gemaakt op prominente plaatsen en een verdere verbetering van het aanbod zou ook niet slecht staan. Maastricht wil graag zijn internationale allure onderstrepen en daar past deze verbinding prima in. Nu nog het karwei afmaken! |