MAIN | TU/e | ARCHIVES | LINKS | DOWNLOADS | VELOROUTES | ||||||||||||||||||||
FORUM | GUESTBOOK | SPACE | World War II | SYMBIOZ | GALLERIES | ||||||||||||||||||||
VÉLOROUTES | |||||||||||||||||||||||||
De CR-Corporation opent een nieuwe themapagina voor fietsroutes vanuit Maastricht en omgeving. Ook voor mensen die verder weg wonen en graag fietsen is hier veel nuttige informatie te vinden. De routes zijn nagenoeg allemaal gebaseerd op de lange afstand, maar kunnen natuurlijk ook deels worden gereden naar eigen inzicht.
|
VR2: Meuse | |
---|---|
Zoals de naam al doet vermoeden treden we in de voetsporen van de rivier de Maas. We gaan vanuit Maastricht via het Albertkanaal naar Luik (parallel aan de Maas) en dan via Huy, Amay en Andenne naar Namur (Namen). De tocht is bijna 100 km lang en ligt voor 99% op Belgisch (Waals) grondgebied. Een eerste opmerking: zorg dat je een geldig paspoort of identiteitsbewijs bij je hebt, er wordt nl. wel eens gecontroleerd (ook fietsers). Wanneer je geen geldige identiteitspapieren kunt overleggen ben je strafbaar en kun je een fikse boete krijgen (een rijbewijs is overigens niet voldoende!). De tocht begint in Maastricht op de Maasboulevard aan de westoever van de Maas. Je volgt over deze weg het fietspad in zuidelijke richting, onder de zuidelijkste brug van Maastricht (Kennedybrug) door richting de Belgische grens. Aan de rechterkant zie je steeds meer de St. Pietersberg opdoemen en vervolgens passeer je de ENCI (cementfabriek). Na de ENCI houdt het separate fietspad op en ga je de grens over (de grens ligt op de plaats waar het asfalt van kleur en structuur verandert). Pas een paar honderd meter verderop, verdekt opgesteld, staat het voormalige douanekantoor (waar dus soms wordt gecontroleerd). De weg bestaat uit achter elkaar geplaatste betonplaten. Om de c.a. 100 meter staan er verkeersremmers op de weg, omdat hier door auto's nogal eens hard wordt gereden. Houd je dus goed rechts. Je passeert het plaatse Petite-Lanaye (Klein-Ternaaien) richting de sluis. Bij de sluis ga je naar links de brug over en vervolg je de weg totdat het kanaal verder gaat. Zoek het jaagpad aan de waterkant op en ga zo onder de brug van Lanaye door. Als het goed is, zie je hier al bordjes die de 'RAVeL 1' aanduiden. Je zit nu op de oostelijke sector van deze grote Waalse fietsroute. Deze is bewegwijzerd en gaat langs de Maas naar Namur. Je kunt in principe deze bordjes gewoon volgen. Vandaar dat het overige deel van de beschrijving vrij beknopt is. Je volgt het pad langs het kanaal naar het sluisje van Visé. Hier lijkt de tijd stil te hebben gestaan, hier is het enige (mij nog bekende) bord waar Maestricht nog met 'ae' staat gespeld. Je rijdt hier over het sluisje heen, scherp naar rechts, terug naar het kanaal. Hier is het even hobbelig en doet alles heel industrieel aan, maar even doorbijten. Het verbetert. De eerste brug die je nu tegenkomt moet je over, zodat je op de westeroever terecht komt (staat met RAVeL bordjes aangegeven). Eenmaal op de westoever, kun je ongehinderd doorrijden tot in Liège (Luik). Vlak voor Liège houdt het Albertkanaal op (dat Liège met Antwerpen verbindt). Dit wordt gemarkeerd door een groot standbeeld op een puntvormig eiland van Koning Albert I en een arbeidersmonument op de achtergrond. Op dit punt staan ook enkele informatieborden over de RAVeL 1. Het is wellicht raadzaam hier eens een kijkje op te nemen. Rij het jaagpad helemaal af totdat je aan het Pont Atlas V komt. Hier moet je naar links de brug over en meteen naar rechts zodat je weer aan de oostoever van de Maas terecht komt. Let dus op dat je niet helemaal doorrijdt, want dan kom je langs "La Dérivation" (een stadskanaal) uit ipv de Maas. Blijf de Maasoever volgen totdat je in een soort stadspark terecht komt. Vlak voor dit park ophoudt (omdat je op een eiland zit), ga je over een brug naar links (over La Dérivation) en ga je meteen naar rechts. Vervolgens neem je weer de eerste brug naar rechts over het riviertje de Ourthe, die hier in de Maas uitmondt. Vervolgens neem je de tweede brug naar rechts (bij het spoor) zodat je weer op de westeroever uitkomt. Een kaart (bijvoorbeeld downloadbaar op de site van RAVeL, zie beneden voor adres) is hier zeker geen overbodige luxe. Blijf de bordjes van de RAVeL volgen tot in Seraing. Hier moet je weer de Maas over naar de oosteroever. Nu is het heen-en-weer gaan (op één keer bij Huy na - staat aangegeven) afgelopen. Via deze oostoever fiets je tientallen kilometers door totdat je in het centrum van Namur terecht komt. Namur is de hoofdstad van het Waalse district (het Franstalige gedeelte van België) en het is een mooie, gezellige stad. De stad is gebouwd op de monding van de Sambre. Deze rivier komt uit het zuid-westen en mondt hier uit in de Maas die uit het zuid-oosten komt. Beide rivieren ontspringen in Noord-Frankrijk. De tocht is zo goed als exact 100 km lang. Bij een normaal fietstempo neemt deze tocht wel een hele dag in beslag (met pauzes). Vertrek tijdig en rij het traject bij voorkeur niet alleen. Je komt namelijk regelmatig langs stukken waar er weinig tot geen sociale veiligheid heerst. Grote industriële complexen (vooral bij Liège) maken de sfeer af en toe depressief. Het laat de bezoeker duidelijk zien dat de levensstandaard hier beduidend lager is dan die in Nederland. Hoe dan ook wordt de fietser van deze lange toch beloont met het mooie Namur. Voor de echte enthousiastelingen onder ons, de toch kan langs de Maas worden voortgezet naar de Noord-Franse Givet. Voor een reisverslag van dit stuk (vanaf Namur 55 km) klik hier. |
VR3: Allemagne | |
---|---|
Trajectum ad Mosam is de oude Romeinse benaming voor Maastricht en Aquisgranum die van het huidige Duitse Aken (Aachen). Deze fietstocht maakt gebruik van de rijksweg N278, ofwel de Akersteenweg. Dit is de aloude verbinding tussen deze twee belangrijke steden. Menig fietser zal het rijden langs een rijksweg proberen te vermijden, maar deze onderscheidt zich van vele anderen. Er is een prachtig fietspad aan beide zijden van de weg en over bijna de gehele lengte is het aangenaam en kalm rijden. De weg gaat vanaf het oosten van Maastricht eerst vrij fors omhoog (Keerderberg). Wanneer men deze klim achter de rug heeft komt men in het dorp "Cadier en Keer". Van daaruit gaat het zo'n 10 kilometer over vals plat via Margraten naar Gulpen. Bij Margraten passeren we de Amerikaanse Begraafplaats ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Het bezoeken van deze oorlogsgraven is zeker aan te raden. Vlak voor Gulpen beginnen we aan een afdaling, de Gulpenerberg. Met een forse snelheid kun je je volledig laten gaan, je hebt overal voorrang (behalve bij het stoplicht onderaan natuurlijk). Onderaan deze berg word je omhelst door "het Limburgse leven". Neem deze gelegenheid om op één van de gezellige terrasjes even bij te komen van de toch tot nu toe. De helft hebben we nu achter de rug. Vanuit Gulpen zet de weg zich voort in de richting van Wahlwiller en Nijswiller. De weg is hier - op één kleine heuvel na - bijna volstrekt plat wat het fietsen van dit stuk aangenaam maakt. Op deze wijze komen we aan in Lemiers. Lemiers is het laatste dorp voordat we mogen beginnen aan de klim richting Vaals. Deze klim trekt zich vrij lang en kan soms verradelijk zijn. Doe dus niet te overmoedig op dit stuk. Na een rotonde bovenaan deze helling te hebben gepasseerd rijden we het centrum van Vaals binnen. Vaals staat bekend vanwege de Vaalserberg, met ruim 300 meter hoogte vormt deze het hoogste punt van Nederland. Voor wie het drielandenpunt zoekt, dat is bij de rotonde bovenaan de klim rechtsaf. Vergeet niet dat er wel nog een hele klim volgt. In Vaals merken we al dat we kort bij de Duitse grens zijn aangekomen. Het is te horen op straat. Het dialect dat in dit gedeelte van Limburg gesproken wordt, is nagenoeg Duits. Ook het groot aantal Duitse dagjesmensen maakt de sfeer nog "Duitser". We zijn in een dorp waar vóór de invoering van de Euro de nodige schandalen de ronde deden dat sommige winkeliers alleen nog maar in Marken prijsden. Als we onze weg vervolgen en de grote witte gevel met het blauwe opschrift "SAS Versicherungen" zien, is de grens bereikt. Aan deze grens wordt zelden nog gecontroleerd, maar zorg er wel voor dat je altijd in het bezit bent van een geldig identiteitsbewijs. Voor wie de grens zelf zoekt moet men op de verandering in het wegdek letten. De omgeving van de grens is dichtbebouwd aan beide zeiden wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt. Het lage roze gebouw aan de linkerkant was het voormalige douanebureau. Vanaf de grens rijden we het Vaalser Quartier binnen, een buitenwijk van Aken. Het is hier klimmen en afdalen geblazen voordat we de eindelijke afdaling in de richting van het centrum van Aken mogen ervaren. Blijf ten alle tijde rechtdoor rijden. Je zult merken dat je op een gegeven moment lichtjes naar links moet afbuigen. Houd er rekening mee dat je hier dus op de terugweg naar rechts moet! Uiteindelijk kom je uit op de Rathausplatz. We zijn nu in het voetgangersgebied aanbeland en in het hart van Aken. Hier is het eindpunt van onze tocht. Een tocht met mooie uitzichten, een wisselend landschap en prachtige cultuur in beide steden, zowel Maastricht als Aken. De tocht is 35 km lang (enkel) en neemt bij een normaal tempo c.a. twee uur tijd in beslag. Opmerking: de VR3 zal worden uitgebreid met het stuk van Aachen via Eschweiler, Langerwehe, Düren, Merzenich, Kerpen en Frechen naar Köln (Keulen). Deze uitbreiding brengt de totale afstand op c.a. 100 km. Voor deze uitbreiding moet nog wat veldwerk verricht worden en zal daarna op deze pagina verschijnen. Voor zij die de route in Duitsland willen voortzetten, kan vanuit Aachen verder worden gereden gebruikmakende van een site met goed beschreven fietsroutes die door heel het land voeren: www.radweit.de. |
VR6: Geer | |
---|---|
De streek rondom Maastricht wordt gekenmerkt door zijn oude Romeinse verleden. Zoals Maastricht de oudste stad van Nederland is, zo is Tongeren (Tungrum) de oudste stad van België. Beide steden liggen op c.a. 25 km van elkaar verwijderd en werden in de begindagen van deze steden verbonden met de "Via Jecore", vrij vertaald de "Jekerweg". De beek de "Jeker" heeft een vallei uitgeslepen in de omringende uitlopers van de Ardennen. Om allerhande hellingen te omzeilen, legden de Romeinen hier een weg aan. Heden ten dage is er van die Romeinse weg weinig tot niets meer over, maar voor wie de drukke (maar wel voor fietsers goed begaanbare) rijksweg van Maastricht naar Tongeren wil omzeilen, is het toch mogelijk deze authentieke route te volgen. Bochtig gaat deze route van Maastricht naar Kanne en dan over Waals grondgebied naar Bassenge om weer in Vlaanderen uit te komen en zo in Tongeren terecht te komen. De tocht is bochtig, de weg is makkelijk kwijt te raken, dus ik raad je dan ook aan bij de VVV de gratis folder en gedetailleerde routebeschrijving te halen. Deze tocht is behoorlijk vermoeiend. Voor de snelle rijder is deze tocht een hel, snel rijden is zo goed als onmogelijk vanwege de smalle paadjes en vele krommingen. Voor de snelle fietser verwijs ik naar de rijksweg die van Maastricht tot Tongeren voorzien is van fatsoenlijke fietspaden (ja het is mogelijk). Je rijdt dan van Maastricht via Vroenhoven en Riemst naar Tongeren. De tocht "Via Jecore" is zo'n 30 kilometer lang en neemt ruim twee uur in beslag bij normaal tempo. Over de rijksweg is de klus te klaren binnen een uur met ideale omstandigheden. De VR6 is nog in ontwikkeling en moet uiteindelijk een aansluiting gaan vormen op de RAVeL 2 in Hoegaarden (achter Tienen). De bochtige tocht langs de Jeker (Geer) zal dan worden opgeheven. De voorkeur gaat dan uit naar de rijkswegverbinding vanwege de eenvoud en het hogere tempo dat aan te houden is. |
VR8: Herve | |
---|---|
Toen België zich van Nederland afsplitste na de Belgische Opstand die in 1830 begon, bleek al snel dat België zich vooral op de industrie moest toeleggen om economisch te kunnen overleven. Ten eerste moest een directe spoorlijn tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebiet worden aangelegd. Om de lange Nederlandse uitloper (de Nederlandse provincie Limburg) te omzeilen, werd deze lijn rondom Limburg gelegd en kreeg later de naam de Montzenlijn. Deze (goederen)spoorlijn wordt tot op de dag van vandaag veelvuldig gebruikt. Toen de industriën in Luik opbloeiden - met name de ijzerindustrie - ontstond er de behoefte aan een aftakking van de Montzenlijn naar Luik. Deze lijn kreeg de naam "Ligne 38". Nadat echter deze lijn enige tijd geleden niet langer rendabel was, besloot de Waalse overheid - zoals met meer spoorlijnen in Wallonië - deze op te heffen en er een recreatiepad van te maken, dat dan beheert zou moeten gaan worden door RAVeL. Zo werd de Ligne 38 omgetoverd tot een wandel-, fiets- en ruiterpad. De infrastructuur van viaducten en onderdoorgangen werd behouden. Het is nu een pad waar veel recreanten gebruik van maken en dat voor c.a. een kwart reeds is geasfalteerd, het overige deel wordt spoedig ook verhard, maar het huidige onverharde deel is prima te bereiden per fiets. Deze lijn loopt van Hombourg naar Fléron, maar om de route erheen en terug vanuit Maastricht aangenaam te maken, is ervoor gekozen de heenroute via het plateau van Margraten te laten lopen, en via Luik en de RAVeL 1 terug te keren naar Maastricht. Hieronder volgt de beschrijving: Vanuit Maastricht kiest men de Bemelerweg, die je in een aantal haarspeldbochten het plateau van Margraten opleidt. Eenmaal boven is het grote klimwerk voorlopig achter de rug. Men blijft de weg rechtdoor volgen, tot vlak voor Ijzeren, waar je rechtdoor rijdt het onverharde pad op. Dit pad blijf je volgen tot aan het einde. Daar sla je flauw rechtsaf, richting Ingber. In Ingber aangekomen, draai je de eerste weg (niet die landweg, maar de echte doorgaande weg) naar rechts, zo kom je op de rijksweg Maastricht-Aken uit. Daar aangekomen naar links, de afdaling naar Gulpen. Geniet tijdens deze lange afdaling van het uitzicht dat je hebt over het Geuldal aan de rechterkant. Onderaan de helling, bij de stoplichten, draai je naar rechts richting het zwemparadijs Mosaqua. Van daaruit over de parkeerplaats een stukje rechtdoor en meteen achter de parkeerplaats begint rechts een pad. Dit pad voert je tot halverwege de weg naar Slenaken, het laatste dorp voor de Belgisch-Nederlandse grens. Het laatste stuk naar Slenaken rijdt je over de gewone weg (het pad eindigt op deze weg, hier linksaf slaan). In Slenaken rijdt je naar de kerk en passeert deze aan de rechterzijde. Deze weg voert door naar België. In België rijd je in de richting van Remersdael verder. Vlak voor Remersdael ga je onder een spoorviaduct door, deze is van de nog in gebruik zijnde Montzenlijn. Na deze onderdoorgang ga je direct naar links. Deze weg voert je dan een stukje parallel langs de Montzenlijn waar het imposante viaduct aan je linkerzijde ligt. Je rijdt rechtdoor tot het volgende dorp en slaat de eerste straat linksaf in. Na enkele meters zie je aan je rechterzijde een kleine fabriek. Vlak vóór deze fabriek begint een klein onverhard pad van c.a. 1 meter breed met een donkere ondergrond dat in de eerste meters steil omhoog loopt (zie foto). Dit pad is de oude aftakking van de spoorweg. Waarschijnlijk heeft over deze weg vroeger een viaduct gelopen, vandaar dat het begin even steil is. Voor de rest van de hele tocht tot in Fléron blijven de stijgingen en dalingen erg gematigd, hetgeen voor een goederenspoorweg absoluut noodzakelijk is. Het pad voert je in ruime bochten via Clermont, Thimister, Battice en Herve naar Fléron. Hier en daar kruist het pad een weg, die je de mogelijkheid biedt één van de dorpen te bezoeken die aan de lijn liggen. Het laatste stuk tot in Fléron is reeds verhard. Als het pad in Fléron eindigt, rijd je nog even door over de gewone weg tot aan de rotonde. Daar sla je rechtsaf (N3). De eerste paar honderd meter is op het trottoir een fietspad aangelegd, maar zoals zo vaak in Wallonië zijn dit soort initiatieven van korte lengte en de rest dient dan op de rijbaan te worden gereden. Men kan deze weg blijven volgen, men komt dan in het centrum van Luik uit. Let wel op, het verkeer is vrij fors, het wegdek typisch Belgisch (i.e. vele kuilen en scheuren) en het daalt af en toe erg fors (overigens is er alleen nog maar sprake van dalen vanaf het pad ter hoogte van Battice tot in het centrum van Luik). Als je in het centrum van Luik bent aangekomen bij het water (La Déviation), sla je rechtsaf en ga je helemaal links aan de kade op het trottoir rijden. Officieel mag dit niet, maar het rijden op de rijbaan is hier dermate gevaarlijk, dat ik me niet kan voorstellen dat een politie-agent daar erg moeilijk over zal doen (zeker niet omdat daar toch nooit iemand loopt). Dit trottoir volg je tot aan het Pont Atlas, alwaar je deze brug oversteekt in westelijke richting. Aan het einde van de brug aan de andere kant, zie je aan je linkerkant een nieuw gebouwde krul (2005) speciaal voor fietsers en wandelaars, die aansluit op het pad dat op de RAVeL 1 aansluit. Tussen de bomen door bereik je dan het jaagpad langs het Albertkanaal. De tocht gaat via dit pad tot aan Visé, alwaar je van over moet wisselen. Daarna gaat het jaagpad aan de oostelijke oever verder tot aan Ternaaien (Lanaye). Daar steek je de sluis over, draait naar links en dan meteen weer naar rechts zodat je weer langs het Albertkanaal komt te rijden (niet de eerste afslag naar rechts, die voert naar het dorp Lanaye zelf). Je rijdt nu door tot aan de nieuwe brug van Kanne. Daar kun je wegens werkzaamheden (nog) niet naar boven, dus bij de hekken ga je een klein zandpad omhoog aan de rechterkant, die op de hoger gelegen straat uitkomt. Boven ga je naar links en deze straat rijdt je dan helemaal uit, totdat je over de Nederlands-Belgische grens gaat. Eveneens ga je hier verder rechtdoor, dit is de mergelweg en voert je terug naar Maastricht. Kijk voor een overzicht in de PDF-kaart. De tocht is c.a. 100 km lang en is op de stijging van het plateau van Margraten na, vrij eenvoudig te rijden. Voor kinderen minder geschikt vanwege de drukke weg tussen Fléron en Luik, maar hier kan misschien een beter alternatief voor gevonden worden. Voor de PDF kaart te openen, klik je op het icoon rechts "VELOROUTE 8 HERVE". Voor vergrotingen van de foto's, klik je op elk der foto's. Als je de muis even boven de kleine versie van de foto hier rechts laat staan, krijg je een beschrijving te zien (werkt analoog voor de andere artikelen). Extra informatie over de RAVeL situatie ten zuiden van Maastricht is te vinden op deze speciale pagina. |
Links | |
---|---|
Voor wie de informatie op deze site nog niet genoeg is, kan zijn/haar heil proberen te zoeken op de volgende, zeer aan te raden sites: Speciale RAVeL pagina (intern) over het ach en wee van de RAVeL RAVeL (Réseau Autonome de Voies Lentes ook in het NL) Fietsersbond Maastricht Fietsplatform (Landelijke Fietsroutes + routeplanner) Fietscontreien (Vlaamse fietsroutes, zeer uitgebreid) Cycling Belgium's Waterways, zeer uitgebreide site over fietsen langs kanalen en rivieren in België (site is in het Engels). |