In 2004 begon burgemeester Leers met steun van de (Nederlandse) Provincie Limburg aan een lobby om de Thalys, de internationale TGV, naar Maastricht te halen. Deze pagina is gewijd aan het eerste bezoek, de "maiden trip", van de Thalys aan Maastricht op 4 maart 2005. Laatste update: 05.01.2007.
Laatste nieuws |
(update 05.01.2007)
Breng een bezoek aan de speciale pagina waar het verslag te lezen valt over een testrit met de IC-O/MBE.
(update 10.12.2006)
Tarievengamma IC-O (ook wel Maastricht Brussel Express genoemd, site: http://www.maastrichtbrusselexpress.nl/) is bekend bij de Belgische Spoorwegen NMBS/SNCB, bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) is dit helaas nog niet het geval. Let dus goed op wanneer u een reis naar Luik of Brussel koopt dat u niet te veel betaald, daar het dure grenstarief is afgeschaft! Daarnaast komt het nog geregeld voor dat de NS informatie verspreiden met de oude treintijden van de stoptrein die vanaf heden NIET meer rijdt. De tarieven voor Maastricht-Brussel voor de tweede klas zijn als volgt (te boeken via www.nmbs.be):
Maastricht Brussel 2e klas Excursion tarief (verplicht retour): € 12.00 per enkele reis
Maastricht Brussel 2e klas Vol tarief: € 17.10 per enkele reis
Maastricht Brussel 2e klas Youth tarief (mensen beneden 26 jaar): € 8.00 per enkele reis
Meer prijsdetails kunnen op de site van de NMBS/SNCB worden gevonden. U kunt daar ook de tickets online kopen.
(update 24.11.2006)
Eindelijk is het dan zover, de Belgische Nieuwe Dienstregeling 2007 is bekend. Zoals eerder gemeld komt er doordeweeks (ma-vr) een directe hogesnelheidsintercityverbinding tussen Maastricht en Brussel. Deze intercity draagt de naam IC-O en gaat elk uur rijden (*.07 vanuit Maastricht en *.24 vanuit Brussel-Zuid).
De volledige dienstregeling is te vinden op adres: http://ari.b-holding.be/root2/folder/icir/nl/20061210/ICIR.pdf. Deze intercity zal gaan stoppen te Maastricht, Visé (Wezet), Bressoux, Luik-Guillemins, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. De reistijd Maastricht-Brussel-Zuid (vanwaar is over te stappen op Thalys, TGV en Eurostar) bedraagt 1 uur en 29 minuten, dankzij gebruik van de HSL tussen Luik en Leuven, waar 200 km/h wordt gereden door deze intercity.
De dienstregeling gaat per 10 december in, gelijktijdig met de nieuwe dienstregeling 2007 van de Nederlandse Spoorwegen.
ATTENTIE VOOR REIZIGERS DIE BROCHURES VAN DE NS HEBBEN GEKREGEN: er worden door de NS brochures in credit-card formaat verspreid door de NS op station Maastricht. Voor de verbinding met Eijsden, Visé en Luik staan hier oude gegevens op die NIET geldig zullen zijn! Eijsden wordt per trein vanaf 10 december 2006 niet meer bediend en de vertrektijden in Maastricht van de IC-O (en klassieke trein op andere uren) is *.07, aankomst vanuit Luik *.54. Zelfs na persoonlijk te hebben gewaarschuwd, blijft de NS doorgaan met het verspreiden van verkeerde informatie. |
|
Maastricht Centraal |
Een half uur later dan gepland kwam de eerste Thalys in de geschiedenis van Maastricht om 15:10 aan op station Maastricht-Randwyck. Aldaar stapten vele VIP's uit een rame simple van 8 rijtuigen type PBKA uit om de kunst- en antiekbeurs TEFAF 2005 te bezoeken in het MECC. Deze Thalys was speciaal uit Brussel naar Maastricht gekomen om enerzijds hoge gasten voor de TEFAF in stijl naar de beurs te brengen en anderzijds om de Thalys-lobby te ondersteunen.
Maastricht kampt al jaren met een slechte internationale treinverbinding. De "boemel" tussen Maastricht en Luik is hopeloos verouderd en frustreert TGV-reizigers door nét na vertrek van de TGV in Luik, in Luik aan te komen. Als de Thalys naar Maastricht wordt doorgetrokken, of een fatsoenlijke expresse-dienst wordt onderhouden, zal dit een gigantisch impuls betekenen voor de stad Maastricht en de provincie (Nederlands) Limburg.
Na aankomst op Maastricht-Randwyck ging de Thalys verder naar het Centraal Station van Maastricht. Aldaar zou de Thalys een hele middag blijven staan om 's avonds weer te vertrekken. De droom van Gerd Leers en menig andere Maastrichtenaar ging (deels) in vervulling om op spoor 6 een TGV te zien staan. Hieronder een panorama van de hele trein, via de thumbnails eronder zijn close-ups beschikbaar.
Klik op de foto voor een grotere versie (2000 pixels breed)
V.l.n.r.: Maastricht-Randwyck, closeup op Maastricht-Randwyck, Thalys op Maastricht-Centraal (2x)
|
|
Thalys PBA in Maastricht (en Limburg) 12 okt 2005 |
Op 12 oktober 2005 was er wederom een Thalys in Maastricht. In de vroege ochtend vertrok een Thalys PBA (treinstelnummer 4538, rame simple) vanaf spoor 1 te Maastricht naar Den Haag om de "Versnellingsagenda" extra kracht bij te zetten. Deze Thalys vertrok om 7:43 uit Maastricht en deed o.a. de stations Sittard, Roermond en Eindhoven aan. Aangezien het hier om een promotierit ging die niet specifiek voor de Thalys-lobby van Maastricht was georganiseerd, valt dit bezoek eigenlijk buiten de context van deze pagina, maar toch is het aangezicht van een TGV op het centraal station van Maastricht altijd een eye-opener.
Voorlopig blijft de hogesnelheidstrein een exclusieve aangelegenheid voor Maastricht en Limburg. De laatste geluiden uit de lobby om de Thalys uit Brussel en Parijs naar Maastricht door te laten rijden, laten ons weten dat we in ieder geval nog tot 2007 geduld moeten hebben. Het station te Luik (Guillemins) is op dit moment in de meest cruciale fase van de nieuwbouw, waardoor het aantal sporen (en dus de capaciteit) aldaar fors beperkt is. In 2007 zullen deze werkzaamheden zo goed als afgerond zijn, waardoor de aansluiting qua capaciteit wel mogelijk wordt. Tot die tijd wordt er fors op hoger en minder hoog politiek niveau gelobbyd om Maastricht en Limburg op het hogesnelheidsnetwerk van Europa aan te sluiten. |
|
Vooruitgang van het project |
Uit het grootschalige martkonderzoek dat begin 2005 is uitgevoerd in opdracht van de Gemeente Maastricht, de Provincie (Nederlands) Limburg, de Province de Liège de NMBS/SNCB (Belgische Spoorwegen) en Thalys is gebleken dat een directe verbinding met Maastricht middels een hogesnelheidsintercity (HS-IC) de beste optie is.
Het ziet er naar uit dat de NMBS/SNCB dit advies ter harte hebben genomen, zij hebben nl. besloten vanaf medio 2007, als de bouwwerkzaamheden aan het station Liège-Guillemins voltooid zijn, één HS-IC per uur in te zetten die vanuit Maastricht via Luik, Leuven, Brussel-Centraal naar Brussel-Zuid rijdt. Te Brussel-Zuid kunnen reizigers dan een vlotte overstap maken op de Thalys naar Parijs, de TGV's naar de rest van Frankrijk en de Eurostar naar Londen. Vooralsnog is het nog niet duidelijk of de Thalys zelf een directe verbinding met Maastricht in de dienstregeling op gaat nemen. Hoe dan ook betekent bovenstaande toezegging van de NMBS/SNCB een drastische vooruitgang voor het internationale karakter van Maastricht.
Op 28.03.2006 kwam het nieuws dat Thalys zeer enthousiast is over de aansluiting van Maastricht op het TGV-netwerk. De directeur-generaal van Thalys presenteerde in het provinciehuis van Maastricht de plannen voor Maastricht: 7 treinen per dag die Maastricht met Parijs moeten gaan verbinden voor speciale tarieven, beginnende bij 61 euro voor een retour Maastricht-Parijs (Smilys tarief). Uit de mediabronnen is echter niet af te leiden hoe Thalys precies deze uitbreiding gaat realiseren, gezien het feit dat Thalys niet over voldoende materieel beschikt om fysiek 7 Thalys-treinen naar Maastricht te laten rijden, noch is duidelijk hoe de dienstregeling er dan uit zou komen te zien. Wat wél zeker is, is dat vanaf medio april op www.thalys.com (de officiële Thalys-site) het ticket Maastricht-Parijs online te kopen valt voor genoemde prijs. Deze reis zal dan in eerste instantie plaatsvinden door gebruik te maken van de bestaande stoptreinverbinding Maastricht-Luik (een combi-ticket dus).
(laatste update 30.03.2006, bronnen: www.tgvmaastricht.com, Dagblad de Limburger)
Plaats van Maastricht in het hogesnelheidsnetwerk rondom België en de Euregio (klik voor vergroting):
|
|
IC-O Brussel-Maastricht |
(update 24.11.2006)
Eindelijk is het dan zover, de Belgische Nieuwe Dienstregeling 2007 is bekend. Zoals eerder gemeld komt er doordeweeks (ma-vr) een directe hogesnelheidsintercityverbinding tussen Maastricht en Brussel. Deze intercity draagt de naam IC-O en gaat elk uur rijden (*.07 vanuit Maastricht en *.24 vanuit Brussel-Zuid).
De volledige dienstregeling is te vinden op adres: http://ari.b-holding.be/root2/folder/icir/nl/20061210/ICIR.pdf. Deze intercity zal gaan stoppen te Maastricht, Visé (Wezet), Bressoux, Luik-Guillemins, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. De reistijd Maastricht-Brussel-Zuid (vanwaar is over te stappen op Thalys, TGV en Eurostar) bedraagt 1 uur en 29 minuten, dankzij gebruik van de HSL tussen Luik en Leuven, waar 200 km/h wordt gereden door deze intercity.
De dienstregeling gaat per 10 december in, gelijktijdig met de nieuwe dienstregeling 2007 van de Nederlandse Spoorwegen.
ATTENTIE VOOR REIZIGERS DIE BROCHURES VAN DE NS HEBBEN GEKREGEN: er worden door de NS brochures in credit-card formaat verspreid door de NS op station Maastricht. Voor de verbinding met Eijsden, Visé en Luik staan hier oude gegevens op die NIET geldig zullen zijn! Eijsden wordt per trein vanaf 10 december 2006 niet meer bediend en de vertrektijden in Maastricht van de IC-O (en klassieke trein op andere uren) is *.07, aankomst vanuit Luik *.54. Zelfs na persoonlijk te hebben gewaarschuwd, blijft de NS doorgaan met het verspreiden van verkeerde informatie.
(update 28.09.2006)
In de zomervakantie van 2006 werd duidelijk dat de Belgische Spoorwegen hun belofte om een hogesnelheidsintercity in te gaan zetten vanuit Brussel via Luik naar Maastricht schijnen na te gaan komen.
Het Belgische intercitynetwerk kent tot op heden een IC-A t/m IC-N (alfabetisch). Daarvan is er maar één hogesnelheids-IC en dat is de IC-A vanuit Eupen via Luik, Leuven, Brussel en Gent naar Oostende. Deze rijdt tussen Bierset (bij Luik) en Leuven met een snelheid van 200 km/h. De nieuwe IC-O (oo, niet nul) moet over dezelfde lijn gaan rijden, maar zal geen tussenstop maken in Leuven, om de Luikenaren meteen een directe verbinding met Brussel te geven. Dit idee bestond al langer en Maastricht kan daar nu van meeprofiteren.
De oplossing die nu voor handen ligt, is echter niet voor iedereen ideaal. Grote verliezer (en dit hebben we de afgelopen tijd ook uitgebreid in de media kunnen zien) is Eijsden. De Belgische Spoorwegen NMBS/SNCB hebben geen zin om twee treinen tussen Maastricht en Luik te gaan onderhouden, dus de bestaande boemel zal vervallen. Om het verlies van deze trein te compenseren, is ervoor gekozen om de IC te laten stoppen in Visé en Bressoux. Voor de twee Nederlandse stations (Eijsden en Maastricht-Randwyck) op de lijn dragen de Belgische Spoorwegen geen verantwoordelijkheid. Nu is dat voor Maastricht-Randwyck niet zo'n probleem, daar dit station door Nederlandse stoptreinen kan worden bediend (wat nu al in 50% van de tijd het geval is). Echter voor station Eijsden liggen de zaken er minder rooskleurig voor. Het station bevindt zich op het deel van de lijn dat 3000 Volt op de bovenleiding heeft staan (de switch zit tussen Maastricht-Randwyck en Eijsden). Daar Nederlandse treinen alleen onder 1500 Volt kunnen rijden, is Eijsden voor Nederlands materieel simpelweg onbereikbaar. En de nieuwe IC is te lang voor het perron in Eijsden om er te stoppen mochten de Belgen dat uiteindelijk willen overwegen... Voorlopig wordt Eijsden gesloten en de verbinding vervangen door busvervoer.
Terug naar de IC-O. Een hogesnelheidsintercity dus. Dat wil zeggen dat het een zeer moderne trein zal zijn met een locomotief uit de 13-serie, daar dit het enige materieel is (buiten TGV's en de ICE) die over de HSL tussen Luik en Leuven mogen. Dat is goed nieuws voor de mensen die het 'comfort' van de boemel beu zijn.
Deze IC moet 1x per uur gaan rijden vanuit Maastricht en zal dus het volgende traject afleggen: Maastricht Centraal -> Visé -> Bressoux -> Luik Guillemins -> Brussel Noord -> Brussel Centraal -> Brussel Zuid. Op het eindpunt Brussel Zuid (Bruxelles-Midi) kan men dan overstappen op de Thalys, Eurostar, ICE en diverse andere TGV's naar Frankrijk.
De conceptdienstregeling is ook reeds bekend (te vinden op: http://www.bttb.be/serie3000.htm). Deze komt erop neer dat op *.07 de IC uit Maastricht vertrekt en *.53 uit Brussel aankomt. De reistijd van Maastricht naar Brussel-Zuid bedraagt dan 1 uur en 29 minuten.
In België is er veel protest tegen deze dienstregeling, vanwege het feit dat deze IC niet in Leuven stopt. Men moet de critici erin gelijk geven dat mensen die vanuit Maastricht of Luik naar Zaventem (vliegveld van Brussel) willen, beter in Leuven kunnen overstappen en ook de studenten aan de universiteit van Leuven zullen een stop in deze stad zeer waarderen. Op 10 december 2006 zou de dienstregeling in moeten gaan, dus nog even geduld en dan zal blijken hoe de nieuwe verbinding er precies komt uit te zien. Er zijn namelijk onder de treinfanatici nogal wat kanttekeningen geplaatst bij deze verbinding, daar o.a. nog niet bekend is of de hogesnelheids-IC überhaupt kan rijden onder 1,5 KVolt tussen Maastricht-Randwyck en Maastricht-Centraal. To be continued...
Ter informatie: het IC-netwerk van België, de IC-O is hierin reeds opgenomen, uitgaande van de conceptdienstregeling (klik voor vergroting).
|
|
|