CR-CORPORATION MAIN SERVER
(members only; status: offline)
contact
MAIN TU/e ARCHIVES LINKS DOWNLOADS VELOROUTES
FORUM GUESTBOOK SPACE World War II SYMBIOZ GALLERIES

KØBENHAVN 2002


Een reportage van het bezoek aan de Kopenhagen door de CR-Corporation in de zomervakantie van 2000.


INLEIDING
De reis naar Kopenhagen is een reis die je snel overschat. Als je tegen iemand zegt "Hoelang doen jullie erover om naar Barcelona te rijden", dan heeft de beantwoorder meestal een pasklaar antwoord achter de hand. Hiermee wil ik duidelijk maken dat reizen naar het Noorden worden gezien als reisjes kortbij huis. Dit beeld zal ik eerst moeten wegnemen.

Met de auto naar Kopenhagen is ongeveer even ver als met de auto naar Milaan. En dat het altijd slecht weer is, is ook onzin.

Iedereen zal zich nog wel kunnen herinneren dat de zomer van 2000 in Nederland niet veel voorstelde, terwijl in Zuid-Europa een hittegolf zijn slachtoffers eiste. In Kopenhagen daarentegen heerste een aangename temperatuur en was de zon overvloedig aanwezig. Toen we een dag overstaken met de boot naar het Zweedse Malmö was het aldaar 's middags over de 30 graden!

HAMBURG
Wie naar Denemarken wil, moet een tussenstop in Duitsland maken. De Deense grens is voor normale mensen onmogelijk te halen binnen de 'kantooruren' (08.00 - 17.00). Je moet door het Ruhrgebiet en dat houdt zoals gewoonlijk enorm op. Ook in het weekend stikt het er van het vrachtverkeer. Wie het Ruhrgebiet wil omzeilen moet vaak honderden kilometers omrijden. Een troost: als je Dortmund voorbij bent, heb je het grootste deel van de reis gehad. Je rijdt over historische autowegen (de nummers 1, 2 en 3) naar de parel van Noord-Duitsland: Hamburg. Nooit had ik het voor mogelijk gehouden dat zo'n mooie stad uit de as van de Tweede Wereldoorlog kon rijzen. Hamburg heeft een zeer gezellig centrum en vooral veel water. Een boottocht over de Alster (het stadsmeer + bijbehorende kanalen) is zeker de moeite waard. Wie langs Hamburg komt raad ik écht aan om hier minstens een halve dag te vertoeven. Als je Denemarken inrijdt wordt een vooroordeel bevestigd. Regen, regen en nog eens regen. Vaak zó hard dat je op de autoweg gemiddeld 40 km/h moet rijden, wil je nog wat van de weg zien (veel maakt dat niet uit, want de maximum snelheid op de Deense autowegen bedraagt 90 km/h).

Natuurlijk mogen we de Storebæltbrug niet buiten beschouwing laten. Dit gigantische bouwwerk overspant de Grote (Store) Belt en verbindt zo de twee belangrijkste eilanden van Denemarken met elkaar: Fynn en hoofdeiland. Tussen Kopenhagen en Malmö is trouwens de Øresundbrug gebouwd, waardoor het mogelijk is met de auto naar b.v. Oslo of Stockholm te rijden.

KØBENHAVN
Kopenhagen of "koopmanshaven" is een stad waar je in het eerste opzicht eigenlijk niet goed kunt vaststellen welke sfeer er nou hangt. Kopenhagen is in elk geval een zeer moderne stad met veel, maar uiterst oplettend verkeer. Het is een waar fiets- en loopparadijs. Zo liggen alle bezienswaardigheden op loopafstand van elkaar. Kopenhagen is een stad die op bijna elke straathoek een ander karakter aanneemt. Zo waan je je in de ene straat in Parijs, en in de andere weer in Rome etc. Het beste kun je de sfeer vergelijken met een uitermate schoon industrieterrein met naarmate je dichter bij het centrum komt van allerlei architectonische hoogstandjes. De Nyhavn is een haven in het centrum van Kopenhagen die ook wel de titel draagt van gezelligste haven van Europa. Dat klopt. Alleen betaal je je bont en blauw aan alles (hierover verder meer!) Aanraders in de stad zelf zijn uiteraard de Amaliënborg (het koninklijk paleis), de Glypothek (museum der authentieke kunsten) en de Christiansborg (stadsburcht die in het midden van het centrum ligt). De wijk Christianshavn lijkt veel op de Nyhavn, is iets rustiger en vooral veel goedkoper!

MALMÖ
Malmö, de meest zuidelijke stad van Zweden die tegenover Kopenhagen ligt, is een echte aanrader. De overtocht met een draagvleugelboot is spotgoedkoop en duurt slechts 3 kwartier. Je steekt dan de Øresund over, de plas water tussen Zweden, Duitsland en Denemarken. Hierover is ook een brug gebouwd, maar daar moet je - net zoals de Storebæltbrug - veel tol over betalen. Als je in Malmö uit de boot stapt kom je in een compleet andere wereld terecht. Op de eerste plaats veel gezelliger, en vooral rustiger dan het drukke Kopenhagen. Met uitstekende winkel- en recreatievoorzieningen doet Malmö zeker niet ten onder aan Hamburg (dat ongeveer 10x zo groot is). Malmö is ter vergelijking ongeveer iets kleiner als Maastricht en heeft een eigen metro! (de Citytunneln) Als je ooit naar Kopenhagen gaat, ga dan zeker ook naar Malmö en proef de Zweedse sfeer die écht anders is!

PRIJZEN
Een reis naar Scandinavië (Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken) is zeker niet goedkoop. Degene die op zoek is naar een redelijk betaalbare vakantie kan hier dus beter niet naartoe gaan. Een week naar Kopenhagen is extreem duur. Laat je zeker niet verleiden door de lage kosten voor overnachtingen, maar kijk vooral naar de kosten voor drankjes en eten. Zowel Denemarken als Zweden kent enorme accijnzen op alcoholische dranken die vaak zó hoog liggen dat een pilsje in Nederland dat gemiddeld f 3,50 kost, omgerekend in Denemarken tussen f 10,-- en f 15,-- gulden ligt. In Zweden doen we daar nog f 5,-- bovenop. Voor een maaltijd voor één persoon moet je een dikke portemonnee bij je hebben (ja, zélfs bij de Deense McDonalds!). De kosten liggen hiervoor tussen de 40 en 60 gulden per persoon (en dan krijg je heus geen grote hap). De beste prijs-kwaliteit verhouding (die voor ons sowieso al zoek is) is te vinden bij het zgn. Smørebrød. Dit is een groot uitgevallen broodje met van allerlei specialiteiten van vis, vlees en groenten ertussen. Lekker en voor Deense begrippen spotgoedkoop. Openbaar vervoer en boottochten zijn vrij goedkoop. In Kopenhagen is men overigens bezig met de aanleg van een metrostelsel.


� Copyright CR-Corporation - 2024 - afdrukken print - contact

Valid HTML 4.01! Correct CSS!