CR-CORPORATION MAIN SERVER
(members only; status: offline)
contact
MAIN TU/e ARCHIVES LINKS DOWNLOADS VELOROUTES
FORUM GUESTBOOK SPACE World War II SYMBIOZ GALLERIES

Rome-reis, de reportage

Een reportage van tien dagen door Italië reizen met de klas Lyceum-5 van het Trichter College in oktober 1999. Met als hoofddoelen Florence, Rome en Pompeď.

DAG 1
We vertrokken al erg vroeg in de morgen om na krap 3 uur ook 3 uur in Luxemburg in de file te staan vanwege stakende franse buschauffeurs. Pas na het middaguur konden we onze tocht vervolgen richting Zwitersland waar we tegen 15.00 uur arriveerden. Toen moesten er nog 6 uitermate vermoeiende uren worden gereden. Aankomst in Rosate, plaatsje kortbij Milaan, schrik niet: 23.00 uur! en dan nog dineren... Article image

DAG 2
Alweer was het vroeg vertrekken, alle spullen gepakt? Wegwezen! Tegen het middaguur arriveerden wij in Florence/Firenze, de parel van Noord-Italië.
Daar hebben we ons letterlijk kapot gelopen om vervolgens tot de ontdekking te komen, ja hoor, weer laat naar bed en vroeg op.

DAG 3
Een dag vol spanning. We vertrokken vol verwachting in de richting van Rome. We maken een tussenstop in de plaats Orvieto en gaan met de Funicolare naar 'boven' om in het niets te vallen bij alle pracht en praal van de (persoonlijke mening) mooiste gotisch-romaanse kathedraal ter wereld (van de buitenkant dan). Na ons daar ruim 2 uur te hebben opgehouden, gaan onze hartslag toch een beetje kritiekere vormen aannemen (of juist niet?): we naderen Rome! Vol enthousiasme vertellen de 'reisleiders' (leraren) hierover, terwijl iedereen rustig doormaft. Als we het pension in Rome naderen vallen sommigen in een diepe teleurstelling: wat een zootje! De Romeinen hebben zeker nooit van verf gehoord!

DAG 4
Na een vermoeiende loop-dag, weer een vermoeiende loop-dag. Moe word je natuurlijk, maar je ziet in elk geval heel veel mooie dingen!

DAG 5
Zie dag 4...

DAG 6
Zie dag 5..., MAAR, met uitzondering, we vertrekken nadat we de heilige geest over ons neder hebben laten dalen in de St. Pieter in het Vaticaan. We gaan Napels/Napoli.
We komen vlak na een spectaculaire zonsondergang op zee aan in ons (persoonlijke mening) beste hotel van de reis. Hotel "Residence"... aan de kust! 's Avonds wordt er gezwommen.

DAG 7
Ietsiepietsie later opstaan om vervolgens nog steeds moe in een snelle boot te stappen die ons in 3 kwartier naar het nabijgelegen eilandje Capri brengt. Daar lopen we ons kapot aan de trappen, want Capri is gewoon een stuk rots. Maar het klimmen wordt beloond met een prachtig uitzicht.

DAG 8
Vandaag vroeg op want we gaan naar de Romeinse stad Pompeď die zich vlak bij de grote Italiaanse stad Napels bevindt. Eerst gaan we in Napels naar het nationaal museum om de belangrijkste vondsten en de maquette van Pompeď te bekijken. De Vesuvius is al in zicht maar als we voor de poorten van Pompeď staan raken sommigen van ons toch wel erg diep onder de indruk van alle pracht en praal die er vroeger geweest moest zijn. We lopen een hele dag door Pompeď en we amuseren ons, écht. Voor iedereen was het de eerste keer dat men Pompeď bezocht. Vaak genoeg hadden we er talloze verhalen over gehoord, maar als je in de straten van Pompeď rondloopt kun je je bijna voorstellen hoe die stad er vroeger moet hebben uitgezien. Ook kun je je makkelijk voorstellen hoe enorm de chaos in Pompeď moet zijn geweest tijdens de uitbarsting van de Vesuvius. Tegen de avond komen we terug in het hotel waar we onze laatste nacht zullen doorbrengen met twee bijzonder zware dagen voor de boeg!

DAG 9
Vandaag, zoals we dat al vaker hadden meegemaakt, moesten we bijzonder vroeg op om uit Nerano te vertrekken en in één ruk door te rijden naar Rosate bij Milaan. Een uiterst lange en vermoeiende reis die een hele dag innam. Even een tussenstop in Rosate om vervolgens de dag erna weer op weg te gaan...

DAG 10
Vandaag, net als gisteren, vertrekken, heel vroeg uit Rosate door Zwitserland, door Frankrijk (daar notabene lunchen in de wei!!).
Verder... door 'La belle France' door België om tegen het avonduur aan te komen in Zuid-Limburg, Nederland. Eindelijk was een uiterst vermoeiende reis beëindigd. Het beëindigen van de reis in België door alle aanwezigen was apart en fantastisch! Iedereen werd apart bedankt voor zijn bijdrage aan het maken van een prachtige reis door schitterend klassiek Italië! Iedereen was diep en bijzonder onder de indruk van alle gebeurtenissen en bezienswaardigheden die we in Italië hebben aangedaan!

DE REUNIE
Ongeveer vier weken na terugkeer van de Rome-reis kwam iedereen weer bij elkaar om er een gezellige avond vol met mooie herinneringen van te maken. De foto's, dia's en alle ander materiaal werden bekeken onder een aardig deuntje muziek en een lekker hapje en drankje. Ieder van ons heeft enorm genoten en we zouden er geen moment over twijfelen om de reis overnieuw te doen!

SLOT
WIJ BEDANKEN IEDER DIE OP DE EEN OF ANDERE MANIER HEEFT BIJGEDRAGEN AAN HET MOGELIJK MAKEN VAN DEZE PRACHTIGE REIS. TRICHTER COLLEGE, EN DAN MET NAME (ALFABETISCH) DHR. ALBERTZ, DHR. COUMANS, DHR. FLATON, DHR. KNOOPS EN MEVR. WEVERS: HET WAS FANTASTISCH, BEDANKT!!

Foto's: Dom in Firenze, tropisch eiland Capri, de St. Pieter en de Trevifontijn.
Zie tevens de compositie op de downloads-pagina!

ďż˝ Copyright CR-Corporation - 2024 - afdrukken print - contact

Valid HTML 4.01! Correct CSS!