CR-CORPORATION MAIN SERVER
(members only; status: offline)
contact
MAIN TU/e ARCHIVES LINKS DOWNLOADS VELOROUTES
FORUM GUESTBOOK SPACE World War II SYMBIOZ GALLERIES

PARIS 2000


Een reportage van het bezoek aan de Franse hoofdstad Parijs door de CR-Corporation met hemelvaart 2000.


INLEIDING
Zo goed als ieder jaar maakt de CR-Corporation een reis naar de Franse hoofdstad Parijs. Echter in het jaar 2000 voor de eerste keer met de Thalys. Met de Thalys ben je aanzienlijk sneller in Parijs dan met de auto. Er zijn twee voordelen te noemen, als eerste rijdt de Thalys harder dan een auto (op het Franse grondgebied op TGV-snelheid) en ten tweede stopt de Thalys op het Gare du Nord, zo goed als in het centrum van de stad en pal bovenop een metro- en RER-station. Article image

HET PRACHTIGE GARE DU NORD
Wie terug wil in de tijd en toch de gemakken van de moderne tijd wil behouden, moet zeker een bezoek aan het Gare du Nord brengen. Een in industriële stijl gebouwd treinstation dat midden in de stad ligt. Vanuit het Gare du Nord vetrekken op het begane grond niveau meer dan 20 treinen per kwartier. Een - nog veel groter station - ligt eronder, de RER (Réseau Express Régionale - een soort S-Bahn) verbindingen met de gehele regio Île de France. Maar liefst 3 RER lijnen en 3 metrolijnen komen hier bij elkaar.

MÉTEOR
Parijs heeft sinds 1999 een metrolijn die alle andere over de gehele wereld overtreft. De Méteor lijn (METro Est Ouest Rapide), ook wel lijn 14, is de enige lijn die treinstellen heeft waar geen bestuurder in zit. Een computer doet alle werk. Hierdoor kun je gezellig voorin gaan zitten. Ook de stations en treinstellen zelf zijn uitermate mooi uitgevoerd. De afstanden tussen de onderlinge stations zijn veel groter als de gewone lijnen. De stations zijn échte architectonische hoogstandjes geworden zoals de foto illustreert. De 'rijbuis' loopt door over het perron dat een heel aparte (maar uiterst veilige!) sfeer creëert. Mensen die een hekel hebben aan de 'vieze metro' van Parijs zullen nu wellicht vaker met de metro gaan? De Méteor maakt ook gebruik van het zogenaamde principe van het système pneumatique, de autobandentechniek. Hierdoor rijden de treinstellen een stuk aangenamer en is het veiliger. De lijnen 1, 4, 6, 11 en dus 14 maken hier gebruik van. Article image

RER EOLE
Naast het Méteor-project is Parijs bezig geweest met de RER. Voor 2000 bestond het RER-netwerk uit 4 lijnen (A,B,C,D). Nu is daar RER E (EOLE) bijgekomen met 2 zeer interessante stations in Parijs. De twee stations heten 'Hausmann-St. Lazare' en 'Magenta'. De laatste is een onderdeel van het Gare du Nord. Deze twee stations zijn zódanig gebouwd dat je vergeet dat het om een metroachtige gaat. De SNCF (Franse Spoorwegen) hebben er alles aan gedaan om de mensen een zo behaaglijk mogelijk gevoel te geven in deze 'nieuwe metro' (het is officieel geen metro!). De foto hiernaast laat het station Magenta zien. Ook deze twee stations zijn een bezoekje waard. Article image

OPÉRA
De Opera van Garnier (de oude dus) wordt momenteel nog druk verbouwd. Maar er zijn al resultaten aan de voorzijde waarneembaar. Deze prachtige opera begint zijn oorspronkelijke kleuren terug te krijgen. De opera is gelegen bij de Boulevard Hausmann (kan dus via het RER-station) welke bekend staat om zijn charme en leuke winkels. De grote Parijse warenhuizen La Fayette en Printemps kun je hier vinden. Je zit hier in het hart van de Noordelijk verkeersas van Parijs, dus het is er wel behoorlijk druk! En dus ook duur! Article image


Parijs is een prachtige wereldstad die ik bijna elk jaar bezoek. Je zult misschien zeggen, verveelt dat niet? Nee. In Parijs is zo ontiegelijk veel te zien dat je het nooit beu zult worden. Ik hoop dat ik lezer(s)(essen) gemotiveerd heb om een keer naar Parijs te gaan. Wil je extra informatie, dan kun je die altijd bij de CR-Corporation aanvragen. Wij verzorgen dan een klein boekje voor je waarin de belangrijkste bezienswaardigheden staan beschreven.

-- Paris, c'est magnifique --


� Copyright CR-Corporation - 2024 - afdrukken print - contact

Valid HTML 4.01! Correct CSS!