CR-CORPORATION MAIN SERVER
(members only; status: offline)
contact
MAIN TU/e ARCHIVES LINKS DOWNLOADS VELOROUTES
FORUM GUESTBOOK SPACE World War II SYMBIOZ GALLERIES

NAGEKOMEN NIEUWS


In de limburger koerier verscheen op 17-04-1912 (3 dagen na de ramp) hetvolgende:


NAGEKOMEN NIEUWS
NAGEKOMEN NIEUWS.
1525 MENSCHEN VERDRONKEN.

De scheepsramp van de "Titanic".

De Titanic was het grootste schip ter wereld: 46.328 ton. (Men weet, dat de grootste onzer Ned. Oorlogsschepen maar 5 à 6000 ton groot zijn).
De groote Engelsche White Star lijn deed het bouwen ten koste van ongeveer 18 millioen gulden.
Verleden week aanvaardde het zijne eerste reis naar Amerika. Bemanning en passagiers aan boord waren ten getale van omstreeks 2200 koppen.
In den nacht van Zondag op Maandag, omstreeks 3 ure, toen het ongeveer 4/5 van de reis had afgelegd en dus de Amerikaansche kust begon te naderen, is het in volle zee
OP EEN IJSBERG GESTOOTEN.

Ijsbergen hebben op de vaart tusschen Europa en Noord-Amerika dikwijls ongelukken veroorzaakt. Vele schepen maken om den tijd, dat die ijsbergen komen afzakken, een omweg om ze te vermijden. Ijsbergen worden in de Poolstreek gevormd, doordag gletsjer, die tot in zee uitsteken, afbreken, of dat kruiend ijs of ijsvelden zich op elkaar stapelen. Men heeft er waargenomen, die ruim 100 M. boven het zeevlak uitstaken. Maar het deel, dat onder water blijft is vele malen langer. In oppervlak kunnen zij het tot vele kilometers lang en breed brengen. In den Noordelijken Atlantischen Oceaan treft men ze aan tot 36° N.B.; In die buurt smelten ze weg.
Ten Zuiden van Newfoundland komen ze van Januari tot Juli voor, het meest in April en Mei. In Mei 1882 heeft men aan boord van een Duitsch schip daar in één etmaal 351 ijsbergen geteld. Het gevaar voor een aanvaring wordt vergroot door mist, die in die streek veel voorkomt. De nadering van een ijsberg wordt men aan boord gewaar door het dalen van de temperatuur. Alle schepen waarschuwen elkaar voor de ijsbergen, die zij aantreffen.
Misschien bevond de Titanic zich in een zoogenaamde mistbank en was de ijsbank niet hoog, zoodat zij toch al moeilijk waar te nemen was.
Zoo'n reuzig ijsgevaarte komt langzaam maar met een geweldige kracht aan en vernietigd alles wat het in den weg komt.
De Titanic is blijkbaar lek gestooten.
Met hare draadlooze telegrafie heeft ze onmiddellijk
IN ALLE RICHTINGEN OM HULP GESEIND.

Aanstonds zijn tal van andere stoomschepen in de buurt erhenen gestoomd. Maar men begrijpt, dat de schepen op zee nu niet precies op een kwartier afstands van elkander varen. De afstanden zijn soms uren ver. En zoo moest de Titanic een tijdlang
ZONDER HULP DRIJVEN

op hare waterdichte schotten. Vermoedelijk zijn die echter alle door den geweldige knak ontzet en zullen ze niet meer volkomen gewerkt hebben.
De Virginian, een groot stoomschip van dezelfde maatschappij, is het eerst bij de hand geweest en begon de reddingspogingen. Men meende toen, dat alles in orde kwam, en dat, indien de Titanic ook mocht verloren gaan, toch alle opvarenden zouden worden gered.
Zóo hebben gisteren dan ook de berichten geluid.
Helaas, heden nacht zijn droeviger tijdlingen ingekomen: Er is geen twijfel meer, dat
VAN DE 2200 PERSONEN SLECHTS 675, MEEST VROUWEN EN KINDEREN, ZIJN GERED.

Onder degenen, die aan boord waren, bevinden zich de groote Amerikaansche geldkoningen John J. Astor en Hays, de bekende journalist William Stead, de bankiers Guggenheim en Strauss, dhr. Ismay, president der White Star lijn, jhr. Reuchlin uit Rotterdam, directeur der Holland-Amerika-lijn, de gezant van Taft bij den Paus, enz.
Of zij tot de geredden of tot de omgekomenen behoren, is nog niet bekend.
Van de 2200 man aan boord waren omstreeks 1300 passagiers, nl. 300 eerste, 300 tweede, 700 derde klas en benevens 900 man equipage.
Er waren 3814 postzakken aan boord, vermoedelijk een groote geldswaarde inhoudend.
Het schip was voor twaalf millioen gulden verzekerd, hetgeen, alles saamgenomen, zeker op verre na niet de helft der waarde van vaartuig en inhoud vertegenwoordigt. Want de Titanic was met een ongehoorde luxe ingericht en op het vervoer van Amerikaansche milliardairs berekend.

VAN HET REDDINGSWERK
is nog slechts weinig bekend.
Het schijnt dat de Virginian het wrak op sleeptouw heeft genomen, hopende dat het op zijn waterdichte schotten nog lang genoeg drijvende zou blijven om het in ondieper water aan den grond te zetten.
Men is begonnen met de vrouwen en kinderen. Toen daarvan een goede 600 in de sloepen waren overgebracht, schijnt de Titanic het niet langer te hebben kunnen houden, en is het schip gezonken. Zelfs degenen, die met reddinggordels om, overboord zullen zijn gesprongen, moeten door den geweldigen draaikolk, dien het zinken dezer massa in de zee veroorzaakte, mee naar de bodemlooze lighting wholesale diepte zijn gesleurd.
Volgens de laatste berichten vond de Carpathian die met volle kracht kwam aangestoomd om te helpen, nog slechts ronddrijvende sloepen en wrakstukken. Ook de Parisian en de Californian waren ter plaatse en kruisten rond, om zoo mogelijk nog ronddrijvende schipbreukelingen uit zee op te pikken.


� Copyright CR-Corporation - 2024 - afdrukken print - contact

Valid HTML 4.01! Correct CSS!